L'avaluació en una unitat didàctica

Unitat didàctica: Crossing cultures

Avui parlarem sobre la part d'avaluació en una unitat didàctica. En una altra assignatura del màster vam haver de dissenyar i elaborar una unitat didàctica o unitat de programació en un context concret: en aquest cas, la unitat didàctica pertany a l'assignatura Primera llengua estrangera (Anglès) i està pensada per ser impartida a 4t d'ESO. El grup-classe està format per quinze alumnes, atès que actualment es fan desdoblaments. Es tracta d'un grup amb bon nivell d'anglès (high students), amb qui es pot treballar tot tipus d'activitats. Aquesta unitat didàctica s'ha pensat per treballar els continguts que venen marcats pel currículum però amb una metodologia operativa i participativa en la majoria dels casos. Pel que fa a l'atenció a la diversitat, tal com s'entén avui dia, hi ha dos alumnes NESE: un alumne amb dificultats d'aprenentatge (dislèxia) i un alumne amb una discapacitat visual lleugera. Per a ells hem dissenyat un conjunt d'adaptacions no tan sols en la metodologia, sinó també en l'avaluació. Vegeu l'apartat Atenció a la diversitat per veure els percentatges de qualificació per a cada un. 

A continuació us presentem els criteris d'avaluació i els estàndards d'aprenentatge que es tenen en compte per avaluar aquesta unitat didàctica. El currículum de l'assignatura Primera llengua estrangera divideix tant els continguts com els criteris d'avaluació en quatre blocs: Bloc 1. Comprensió de textos orals; Bloc 2. Producció de textos orals: Expressió i interacció; Bloc 3. Comprensió de textos escrits; i Bloc 4. Producció de textos escrits: Expressió i interacció. Per a cada criteri s'ha seleccionat o elaborat un estàndard d'aprenentatge amb què es concreta el criteri d'avaluació en cada cas. 
Criteris d’avaluació i estàndards d’aprenentatge
 

També s'han d'especificar els criteris de qualificació de la unitat didàctica. A continuació s'ofereixen les activitats o ítems avaluables i els percentatges de qualificació, així com també l'explicació de cada un d'ells.

Criteris de qualificació
D’acord amb la programació docent del Departament de llengües estrangeres, l’avaluació de la matèria serà contínua, i els alumnes hauran d’obtenir una nota mínima de 3 punts a les proves escrites per fer mitjana amb els altres percentatges.
Per a avaluar els criteris de qualificació es valoraran els següents aspectes:
·         Participació activa, esforç per parlar en anglès a classe, comportament i puntualitat.
·         Prova escrita.
·         Activitats d’expressió i comprensió escrita.
·         Exposició oral.
·         Feines i deures.
·         Treballs individuals i en grup.
Percentatges de qualificació
Instruments de qualificació
Prova escrita
Treballs en grup: exposició i història curta
Deures i feines
Redacció i activitat de comprensió
Actitud
Percentatges
20 %
30 %
15 %
25 %
10 %
Per a la nota d’actitud es tindrà en compte:
1.   Puntualitat a classe.
2.   Participació activa a classe, amb intervencions adequades a l’activitat que s’està desenvolupant i esforç per parlar en anglès.
3.   Comportament: respecte al professorat i als companys.
4.  Interès i atenció.
A l’inici de la unitat didàctica, cada alumne tindrà 10 punts d’actitud dels quals es restarà 0,5 en cas d’incomplir alguns dels ítems anteriors (tres faltes de puntualitat a classe, poca participació o intervencions sense sentit, mal comportament dins l’aula que impossibilita el desenvolupament de la sessió o suposa una molèstia per a algun company, una falta de respecte a la professora o a algun company, no parlar mai en anglès, poca atenció, poca predisposició a l’hora de fer totes les activitats, etc.).
Per a la nota de deures i feines es tindrà en compte:
1.   Realització dels deures i treballs fora de l’aula, així com també la seva presentació (bona presentació, neta i aclarida, sense faltes d’ortografia ni puntuació).
2.    Puntualitat en el lliurament de les tasques.
3.    Interès i predisposició per fer-los.
El 30 % de l’exposició en grup i la història curta es correspon a:
·         15 % de l’exposició oral.
·         15 % de la història curta.
El 25 % de la redacció i l’activitat de comprensió es correspon a:
·         15 % de la redacció.
Aquest 15 % sorgeix d’una avaluació per part dels alumnes i la professora. Cada alumne avaluarà la redacció d’un company sense saber qui és amb un rúbrica (vegeu Annex 10.2). La nota del company comptarà un 40 % d’aquesta qualificació, mentre que la nota de la professora, que també utilitzarà la mateixa rúbrica, comptarà un 60 %.
                    ·         10 % de l’activitat de comprensió.
Instruments d’avaluació
Per a avaluar l’exposició oral i la redacció la professora disposa de dues rúbriques diferents. Per avaluar l’actitud a classe, la professora utilitzarà una graella. Per a l’autoavaluació i la coavaluació, la professora entregarà als alumnes una Check list.

Criteris de qualificació pels alumnes NESE

Principalment el que s'ha de tenir en compte és que en ambdós casos tindrà més pes l'avaluació oral que l'avaluació escrita.

Alumne amb dislèxia

Instruments de qualificació
Prova escrita
Treballs en grup: exposició i història curta
Deures i feines
Redacció (més breu)
Actitud
Percentatges
15 %
30 %
20 %
15 %
20 %

Alumne amb discapacitat visual lleugera

Instruments de qualificació
Prova escrita (adaptada)
Treballs en grup: exposició i història curta
Deures i feines
Redacció (frases soltes o exposició oral)
Actitud
Percentatges
15 %
30 %
15 %
10 %
30 %

__________________________________________________________________
Els instruments d'avaluació es van adjuntar com a annexos de la unitat didàctica.

Annex 1. Rúbrica per avaluar l'exposició oral

Items
Excellent
Good
Fair
Poor
Effectiveness & sequencing
Includes all the items of the topic in order.
One item is missing. One slide out of order.
2 or 3 items are missing. More than one slides out of order.
More than 3 items missing. No plan the organisation.
Media (text-font choice and images)
Attractive images, effects and colour fonts format carefully planned.
All the media resources are OK.
Poor effects, same colour font format. Images are not bad, but some can be non-understandable.
No images. No effects. Displaced and unattractive images and font make it difficult to read.
Creativity & content
Very creative in design. Student's own words (research). Additional resources.
Creative in design. Few parts are copied. Just two additional resources.
More than half of the contents are copied, but still creative in design. Just one additional resource.
Little creativity. Absolutely copied from the net. No extra materials.
Delivery
Students speak at a good rate, volume and with good grammar.  Eye contact. No reading from notes or ppt.
Students speak at a good volume, but a little faster or slower. Acceptable grammar. Eye contact. Rely a little on notes.
Students speak a little faster or slower, too quietly or too loud. Use poor grammar. Rely too much on notes.
No care about the rate volume or grammar. Read nearly word by word.
Spelling & grammar
No misspelling or grammar errors. Well understandable.
No misspelling but five or less grammar errors. Understandable.
Between 3 and 5 misspelling and more than 5 grammar errors. Hard to be understood.
Lots of misspelling and grammar errors. Non-understandable.
Attitude
Students have prepared and rehearsed the topic. Show enthusiasm.
It needs a bit more of rehearsal. Show interest.
Not much rehearsal nor preparation. A bit interested in the topic.
Students aren't prepared to present. Boring.
Time limit & length
Accurate timing and suitable slide number (8 slides)
Right time but a bit short (5-6 slides)
4 slides. Short.
3 slides. Too short.

Annex 2. Rúbrica per avaluar la redacció

Items
Excellent
Good
Fair
Poor
Percentage
Organisation
All the information is  well organised and connected. Well understandable.
All the information is  quite organised. Understandable
All the information is organised but there is no connection. Hard to be understood.
The information is nor organised neither connected. Non-understandable.
20 %
Terminology
Good use of the vocabulary seen in class.
The student only uses 3-4 words of the specific vocabulary seen in class.
The student only uses 2 words of the specific vocabulary seen in class.
No use of the vocabulary seen in class.
20 %
Spelling & Grammar
No misspelling or grammar errors. 
No misspelling but five or less grammar errors.
Between 3 and 5 misspelling and more than 5 grammar errors.
Lots of misspelling and grammar errors.
20 %
Presentation
Good presentation: margins, title, coherent use of tipography, same format, bibliography.
Quite good presentation: margins, title, coherent use of tipography, same format, bibliography. One of these items missing.
Fair presentation: margins, title, coherent use of tipography, same format, bibliography. Two or three of these items missing.
Bad presentation: no margins, different format, no bibliography.
15 %
Content
The text is suitable to the task. Student's own words.
The text is suitable to the task but few description.
The text is suitable to the task but few description. Some of the sentences are copied from the net.
The text is not suitable to the task. No description. Half of the text is copied.
25 %

Annex 3. Graella d'actitud

Indicators
Student 1
Student 2
Student 3
Student 4
Student 5
Student 6
Predisposition to learn







He/She participates actively in class







Positive attitude towards ICT







He/She speaks English in class







He/She does the activities proposed in class

He/She does homework properly








Annex 4. Check list d'autoavaluació i coavaluació.
La Check list d'autoavaluació i coavaluació es pot consultar en l'entrada «Autoavaluació i coavaluació».

Com m'he sentit? Què he après?
Realment em vaig veure molt perduda a l'hora de preparar aquesta part de la unitat didàctica. De fet, em va semblar la més difícil i va ser la que més temps em va portar. Gràcies a la programació docent que vaig poder consultar durant el primer període de pràctiques, vaig poder resoldre molts dels dubtes que tenia i vaig intentar fer-ho el millor possible, tot i que sense cap tipus de pràctica, és impossible que sigui correcte, atès que a classe tampoc no havíem practicat gaire. 

Comentarios

Entradas populares de este blog

Les tipologies d'avaluació

La regulació i l'autoregulació dels aprenentatges