L'avaluació en una unitat didàctica
Unitat didàctica: Crossing cultures
Avui parlarem sobre la part d'avaluació en una unitat didàctica. En una altra assignatura del màster vam haver de dissenyar i elaborar una unitat didàctica o unitat de programació en un context concret: en aquest cas, la unitat didàctica pertany a l'assignatura Primera llengua estrangera (Anglès) i està pensada per ser impartida a 4t d'ESO. El grup-classe està format per quinze alumnes, atès que actualment es fan desdoblaments. Es tracta d'un grup amb bon nivell d'anglès (high students), amb qui es pot treballar tot tipus d'activitats. Aquesta unitat didàctica s'ha pensat per treballar els continguts que venen marcats pel currículum però amb una metodologia operativa i participativa en la majoria dels casos. Pel que fa a l'atenció a la diversitat, tal com s'entén avui dia, hi ha dos alumnes NESE: un alumne amb dificultats d'aprenentatge (dislèxia) i un alumne amb una discapacitat visual lleugera. Per a ells hem dissenyat un conjunt d'adaptacions no tan sols en la metodologia, sinó també en l'avaluació. Vegeu l'apartat Atenció a la diversitat per veure els percentatges de qualificació per a cada un.
Criteris de qualificació
Annex 1. Rúbrica per avaluar l'exposició oral
Annex 2. Rúbrica per avaluar la redacció
Annex 3. Graella d'actitud
Avui parlarem sobre la part d'avaluació en una unitat didàctica. En una altra assignatura del màster vam haver de dissenyar i elaborar una unitat didàctica o unitat de programació en un context concret: en aquest cas, la unitat didàctica pertany a l'assignatura Primera llengua estrangera (Anglès) i està pensada per ser impartida a 4t d'ESO. El grup-classe està format per quinze alumnes, atès que actualment es fan desdoblaments. Es tracta d'un grup amb bon nivell d'anglès (high students), amb qui es pot treballar tot tipus d'activitats. Aquesta unitat didàctica s'ha pensat per treballar els continguts que venen marcats pel currículum però amb una metodologia operativa i participativa en la majoria dels casos. Pel que fa a l'atenció a la diversitat, tal com s'entén avui dia, hi ha dos alumnes NESE: un alumne amb dificultats d'aprenentatge (dislèxia) i un alumne amb una discapacitat visual lleugera. Per a ells hem dissenyat un conjunt d'adaptacions no tan sols en la metodologia, sinó també en l'avaluació. Vegeu l'apartat Atenció a la diversitat per veure els percentatges de qualificació per a cada un.
A continuació us presentem els criteris d'avaluació i els estàndards d'aprenentatge que es tenen en compte per avaluar aquesta unitat didàctica. El currículum de l'assignatura Primera llengua estrangera divideix tant els continguts com els criteris d'avaluació en quatre blocs: Bloc 1. Comprensió de textos orals; Bloc 2. Producció de textos orals: Expressió i interacció; Bloc 3. Comprensió de textos escrits; i Bloc 4. Producció de textos escrits: Expressió i interacció. Per a cada criteri s'ha seleccionat o elaborat un estàndard d'aprenentatge amb què es concreta el criteri d'avaluació en cada cas.
Criteris d’avaluació i estàndards d’aprenentatge
També s'han d'especificar els criteris
de qualificació de la unitat didàctica. A continuació s'ofereixen les
activitats o ítems avaluables i els percentatges de qualificació, així com
també l'explicació de cada un d'ells.
Criteris de qualificació
D’acord amb la programació docent del
Departament de llengües estrangeres, l’avaluació de la matèria serà contínua, i
els alumnes hauran d’obtenir una nota mínima de 3 punts a les proves escrites
per fer mitjana amb els altres percentatges.
Per a avaluar els criteris de qualificació es
valoraran els següents aspectes:
· Participació
activa, esforç per parlar en anglès a classe, comportament i puntualitat.
· Prova
escrita.
· Activitats
d’expressió i comprensió escrita.
· Exposició
oral.
· Feines
i deures.
· Treballs
individuals i en grup.
Percentatges de qualificació
Instruments de qualificació
|
Prova escrita
|
Treballs en grup: exposició i història curta
|
Deures i feines
|
Redacció i activitat de comprensió
|
Actitud
|
Percentatges
|
20 %
|
30 %
|
15 %
|
25 %
|
10 %
|
Per
a la nota d’actitud es tindrà en compte:
1. Puntualitat
a classe.
2. Participació
activa a classe, amb intervencions adequades a l’activitat que s’està
desenvolupant i esforç per parlar en anglès.
3. Comportament:
respecte al professorat i als companys.
4. Interès i atenció.
4. Interès i atenció.
A l’inici de la unitat didàctica, cada alumne
tindrà 10 punts d’actitud dels quals es restarà 0,5 en cas d’incomplir alguns
dels ítems anteriors (tres faltes de puntualitat a classe, poca participació o
intervencions sense sentit, mal comportament dins l’aula que impossibilita el
desenvolupament de la sessió o suposa una molèstia per a algun company, una
falta de respecte a la professora o a algun company, no parlar mai en anglès,
poca atenció, poca predisposició a l’hora de fer totes les activitats, etc.).
Per a la nota de deures i feines es tindrà en
compte:
1. Realització
dels deures i treballs fora de l’aula, així com també la seva presentació (bona
presentació, neta i aclarida, sense faltes d’ortografia ni puntuació).
2. Puntualitat
en el lliurament de les tasques.
3. Interès
i predisposició per fer-los.
El 30 % de l’exposició en grup i la història
curta es correspon a:
· 15 %
de l’exposició oral.
· 15 %
de la història curta.
El 25 % de la redacció i l’activitat de
comprensió es correspon a:
· 15 %
de la redacció.
Aquest 15 % sorgeix d’una avaluació per part
dels alumnes i la professora. Cada alumne avaluarà la redacció d’un company
sense saber qui és amb un rúbrica (vegeu Annex 10.2). La nota del company
comptarà un 40 % d’aquesta qualificació, mentre que la nota de la professora,
que també utilitzarà la mateixa rúbrica, comptarà un 60 %.
·
10 % de l’activitat de comprensió.
Instruments d’avaluació
Per a avaluar l’exposició oral i la redacció
la professora disposa de dues rúbriques diferents. Per avaluar l’actitud a
classe, la professora utilitzarà una graella. Per a l’autoavaluació i la
coavaluació, la professora entregarà als alumnes una Check list.
Criteris de qualificació pels alumnes NESE
Principalment el que s'ha de tenir en compte és que en ambdós casos tindrà més pes l'avaluació oral que l'avaluació escrita.
Alumne amb dislèxia
Alumne amb discapacitat visual lleugera
Criteris de qualificació pels alumnes NESE
Principalment el que s'ha de tenir en compte és que en ambdós casos tindrà més pes l'avaluació oral que l'avaluació escrita.
Alumne amb dislèxia
Instruments de qualificació
|
Prova escrita
|
Treballs en grup: exposició i història curta
|
Deures i feines
|
Redacció (més breu)
|
Actitud
|
Percentatges
|
15 %
|
30 %
|
20 %
|
15 %
|
20 %
|
Alumne amb discapacitat visual lleugera
Instruments de
qualificació
|
Prova escrita (adaptada)
|
Treballs en grup: exposició i història curta
|
Deures i feines
|
Redacció (frases soltes o exposició oral)
|
Actitud
|
Percentatges
|
15 %
|
30 %
|
15 %
|
10 %
|
30 %
|
__________________________________________________________________
Els instruments d'avaluació es van adjuntar com a annexos de la unitat didàctica.Annex 1. Rúbrica per avaluar l'exposició oral
Items
|
Excellent
|
Good
|
Fair
|
Poor
|
Effectiveness & sequencing
|
Includes
all the items of the topic in order.
|
One item is
missing. One slide out of order.
|
2 or 3
items are missing. More than one slides out of order.
|
More than 3
items missing. No plan the organisation.
|
Media
(text-font choice and images)
|
Attractive
images, effects and colour fonts format carefully planned.
|
All the
media resources are OK.
|
Poor
effects, same colour font format. Images are not bad, but some can be
non-understandable.
|
No images.
No effects. Displaced and unattractive images and font make it difficult to
read.
|
Creativity & content
|
Very
creative in design. Student's own words (research). Additional
resources.
|
Creative in
design. Few parts are copied. Just two additional resources.
|
More than
half of the contents are copied, but still creative in design. Just
one additional resource.
|
Little
creativity. Absolutely copied from the net. No extra materials.
|
Delivery
|
Students
speak at a good rate, volume and with good grammar. Eye contact. No reading from notes or ppt.
|
Students
speak at a good volume, but a little faster or slower. Acceptable grammar.
Eye contact. Rely a little on notes.
|
Students
speak a little faster or slower, too quietly or too loud. Use
poor grammar. Rely too much on notes.
|
No care
about the rate volume or grammar. Read nearly word by word.
|
Spelling & grammar
|
No
misspelling or grammar errors. Well understandable.
|
No
misspelling but five or less grammar errors. Understandable.
|
Between 3
and 5 misspelling and more than 5 grammar errors. Hard
to be understood.
|
Lots of
misspelling and grammar errors. Non-understandable.
|
Attitude
|
Students
have prepared and rehearsed the topic. Show enthusiasm.
|
It needs a
bit more of rehearsal. Show interest.
|
Not much
rehearsal nor preparation. A bit interested in the topic.
|
Students
aren't prepared to present. Boring.
|
Time limit & length
|
Accurate
timing and suitable slide number (8 slides)
|
Right time
but a bit short (5-6 slides)
|
4 slides. Short.
|
3 slides. Too short.
|
Annex 2. Rúbrica per avaluar la redacció
Items
|
Excellent
|
Good
|
Fair
|
Poor
|
Percentage
|
Organisation
|
All the information is well organised and connected. Well understandable.
|
All the information is quite organised. Understandable
|
All the information is organised but there is no
connection. Hard to be understood.
|
The information is nor organised neither connected. Non-understandable.
|
20 %
|
Terminology
|
Good use of the vocabulary seen in class.
|
The student only uses 3-4 words of the specific
vocabulary seen in class.
|
The student only uses 2 words of the specific
vocabulary seen in class.
|
No use of the vocabulary seen in class.
|
20 %
|
Spelling
& Grammar
|
No misspelling or grammar errors.
|
No misspelling but five or less grammar errors.
|
Between 3 and 5 misspelling and more than 5 grammar
errors.
|
Lots of misspelling and grammar errors.
|
20 %
|
Presentation
|
Good presentation: margins, title, coherent use of
tipography, same format, bibliography.
|
Quite good presentation: margins, title, coherent
use of tipography, same format, bibliography. One
of these items missing.
|
Fair presentation: margins, title, coherent use of
tipography, same format, bibliography. Two
or three of these items missing.
|
Bad presentation: no margins, different format, no
bibliography.
|
15 %
|
Content
|
The text is suitable to the task. Student's own words.
|
The text is suitable to the task but few
description.
|
The text is suitable to the task but few
description. Some of the sentences are copied from the net.
|
The text is not suitable to the task. No
description. Half of the text is copied.
|
25 %
|
Annex 3. Graella d'actitud
Indicators
|
Student 1
|
Student 2
|
Student 3
|
Student 4
|
Student 5
|
Student 6
|
…
|
Predisposition to learn
|
|||||||
He/She
participates actively in class
|
|||||||
Positive attitude towards ICT
|
|||||||
He/She
speaks English in class
|
|||||||
He/She does
the activities proposed in class
|
|||||||
He/She does
homework properly
|
Annex 4. Check list d'autoavaluació i coavaluació.
La Check list d'autoavaluació i coavaluació es pot consultar en l'entrada «Autoavaluació i coavaluació».
Com m'he sentit? Què he après?
Realment em vaig veure molt perduda a l'hora de preparar aquesta part de la unitat didàctica. De fet, em va semblar la més difícil i va ser la que més temps em va portar. Gràcies a la programació docent que vaig poder consultar durant el primer període de pràctiques, vaig poder resoldre molts dels dubtes que tenia i vaig intentar fer-ho el millor possible, tot i que sense cap tipus de pràctica, és impossible que sigui correcte, atès que a classe tampoc no havíem practicat gaire.
Comentarios
Publicar un comentario