Avaluar per aprendre. Aprendre per avaluar.
Reflexions d'una principiant
La primera sessió de l'assignatura «Avaluació a l'àrea de l'especialitat» va ser bastant motivadora. Em va agradar molt l'exercici que vam fer per conèixer-nos, atès que no era el típic exercici d'anar-nos presentant un per un. El fet que la professora ens fes elegir un objecte que portéssim per identificar-nos em va semblar molt significatiu. Això demostra que de vegades la imatge que donem ens pot definir un poc com a persones.
Sobre avaluació en sabia bastant poc. Sobretot sobre l'avaluació que després d'algunes sessions he començat a defensar i compartir. La definició d'avaluació acadèmica que vaig escriure en el full que vam entregar a la professora va ser: «Mitjançant l'avaluació es pretén conèixer i fer un seguiment del desenvolupament acadèmic dels alumnes així com també establir uns criteris de valoració de l'assoliment dels continguts de cada matèria per part dels alumnes».
Després d'algunes setmanes de treball, ara potser també hi afegiria que s'han de tenir en compte i avaluar valors com l'esforç, la constància, la iniciativa, el treball en equip, la cooperació, les ganes d'aprendre, etc. No és que en aquell moment no fos conscient que aspectes com aquests són tan o més importants que l'assoliment dels continguts que s'estipulen en el currículum, sinó que era una mica la visió que m'havien transmès quan jo estudiava a l'institut del que era el que més comptava a l'hora de posar-te una nota, perquè crec encara hi ha professors que no t'avaluen, et «posen una nota» segons si has estudiat molt o poc el temari de l'examen final.
Les meves expectatives vers l'assignatura eren bastant positives: «esper aprendre els diferents criteris i aspectes a tenir en compte per a avaluar els alumnes, adquirir coneixements que em serveixin per dur a terme unes bones pràctiques i aprendre a valorar els alumnes, la seva conducta i el seu desenvolupament acadèmic. A més a més, esper aprendre a saber motivar els alumnes mitjançant l'avaluació i els diferents mètodes que hi ha i quina utilitat o objectiu poden tenir».
El primer dia ens van introduir l'autora Neus Sanmartí, un referent amb totes les lletres, concretament en quant a l'avaluació. La seva obra Avaluar per aprendre, el títol de la qual m'ha servit per donar nom a la primera entrada d'aquest blog, és sens dubte una obra mestra de l'àmbit educatiu, una font de lectura i consulta que ens servirà durant tot el que duri aquesta assignatura. De fet, el que vam veure a classe van ser les «10 idees clau» sobre l'avaluació, idees que utilitzaré per donar títol o encapçalament a les properes entrades d'aquest blog.
Què he après? Com m'he sentit?
El primer dia de classe em vaig sentir un poc desubicada en quant al concepte d'avaluació que se'ns plantejava, però alhora integrada en el grup. Em va agradar i satisfer que tots tinguéssim punts de vista diferents però complementaris. Això demostra una vegada més com de diferents som les persones i com podem créixer i millorar amb l'ajuda i les aportacions dels altres.
Comentarios
Publicar un comentario