Instruments d'avaluació

«És necessari diversificar els instruments d'avaluació. Atès que qualsevol aprenentatge contempla diversos tipus d'objectius, és indispensable que els instruments de recollida d'informació siguin múltiples i variats. A més, les estratègies per a analitzar les dades i promoure la regulació han d'afavorir l'autonomia de l'alumnat».

A més de Neus Sanmartí, són molts els autors que defensen la diversificació dels instruments a l'hora d'avaluar. No es tracta d'abandonar el mètode tradicional per avaluar (posar notes), almenys no de manera radical. És una transformació que necessita el seu temps; és una època d'experimentar, provar coses noves... Tampoc no es tracta de classificar els instruments d'avaluació com a «bons» o «dolents», sinó trobar l'instrument d'avaluació més adequat a les finalitats de la seva aplicació. Els instruments d'avaluació són molt variats: qüestionaris, mapes conceptuals, diaris de classe, exposicions verbals, observacions, carpetes d'aprenentatge, rúbriques, contractes d'avaluació,  graelles, check list, etc. D'acord amb Sanmartí, hem d'escollir l'instrument d'avaluació en funció dels objectius de l'avaluació i el tipus de contingut que s'avaluarà. Anem a comentar-ne uns quants.

Bases d'orientació
Les bases d'orientació és un instrument d'avaluació formativa que promou que l'alumne desenvolupi la seva capacitat d'anticipació i planificació per a realitzar una acció. Ofereix a l'alumnat passa per passa el procés que ha de seguir per elaborar la tasca encomanada. Tal com comentàvem quan parlàvem d'autoregulació (vegeu l'entrada La regulació i l'autoregulació dels aprenentatges), una bona planificació implica una major probabilitat d'èxit en la realització de la tasca. Per tant, les bases d'orientació són útils per treballar aquest aspecte.

Exemple de base d'orientació:
Base d'orientació per a la redacció d'un text descriptiu estàtic de 10-15 línies, elaborada a l'Institut Marta Mata a Montornès del Vallès. Departament d'Ensenyament, Generalitat de Catalunya.
http://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/0087/d40cf248-13bb-4c30-8747-92ca16f43b27/MartaMata_BO_textdescriptiu_ESO.pdf#_ga=2.158001786.1963302063.1518522033-1944880945.1508838581

Carpetes d'aprenentatge
La carpeta d'aprenentatge és un instrument d'avaluació que recull, de forma sistemàtica i organitzada, les produccions d'un alumne al llarg d'una etapa del procés d'aprenentatge. Amb aquest instrument, els alumnes han de fer una reflexió que els ajuda a reconèixer si l'activitat realitzada compleix els objectius que s'havien d'assolir. Per tant, és un instrument que possibilitat l'autoreflexió. Sanmartí destaca que mostren el camí aconseguit per a cada alumne i permeten veure en quin punt es troba. A més a més, estimula la presa de consciència i la presa de decisions i, en conseqüència, l'assumpció de responsabilitats; promou la interrelació entre la teoria i la pràctica, el pensament i l'acció; i facilitat que l'alumne pugui adonar-se'n dels seus èxits. 

El contingut d'una carpeta d'aprenentatge pot ser molt variat. El més important és que quedi pactada entre el professorat i l'alumnat, atès que ha d'estar ben organitzada. Com dèiem en altres entrades, l'alumne ha de tenir clars els objectius, la tasca que ha de fer i els criteris d'avaluació abans de realitzar-la.

Un exemple de carpeta d'aprenentatge seria aquest blog.

Rúbriques
Les rúbriques són un dels instruments d'avaluació més coneguts. Es tracta d'una taula que permet objectivitzar el procés d'avaluació de les activitats a realitzar. És important oferir a l'alumnat informació detallada i específica del què i com s'avaluaran l'activitat o les activitats mitjançant la rúbrica.

En l'obra Rúbricas y su uso. Recomendaciones pedagógicas d'Ernesto Panadero, professor de la Universitat de Oulu, Panadero ens ofereix una sèrie de consells sobre com desenvolupar rúbriques amb els alumnes, perquè ell també defensa l'elaboració conjunta (professorat/alumnat) dels instruments d'avaluació com la rúbrica i, quan no sigui possible, donar l'oportunitat de discutir-la quan el professor l'entrega i l'explica, preferiblement abans d'encomanar la tasca. Les rúbriques es desglossen en nivells d'execució. Cada nivell ha de contenir una explicació concreta de l'ítem avaluable. A més a més, és important revisar la rúbrica de manera grupal així com també introduir possibles millores un cop utilitzada aquella rúbrica.

Finalment, les rúbriques ajuden a clarificar el què i com s'avaluarà, alhora que ofereixen una avaluació més equitativa.

Exemple de rúbrica:
Rúbrica per avaluar l'exposició oral d'un treball en grup sobre dos països de la Commonwealth (Elaboració pròpia)

Items
Excellent
Good
Fair
Poor
Effectiveness & sequencing
Includes all the items of the topic in order.
One item is missing. One slide out of order.
2 or 3 items are missing. More than one slides out of order.
More than 3 items missing. No plan the organisation.
Media (text-font choice and images)
Attractive images, effects and colour fonts format carefully planned.
All the media resources are OK.
Poor effects, same colour font format. Images are not bad, but some can be non-understandable.
No images. No effects. Displaced and unattractive images and font make it difficult to read.
Creativity & content
Very creative in design. Student's own words (research). Additional resources.
Creative in design. Few parts are copied. Just two additional resources.
More than half of the contents are copied, but still creative in design. Just one additional resource.
Little creativity. Absolutely copied from the net. No extra materials.
Delivery
Students speak at a good rate, volume and with good grammar.  Eye contact. No reading from notes or ppt.
Students speak at a good volume, but a little faster or slower. Acceptable grammar. Eye contact. Rely a little on notes.
Students speak a little faster or slower, too quietly or too loud. Use poor grammar. Rely too much on notes.
No care about the rate volume or grammar. Read nearly word by word.
Spelling & grammar
No misspelling or grammar errors. Well understandable.
No misspelling but five or less grammar errors. Understandable.
Between 3 and 5 misspelling and more than 5 grammar errors. Hard to be understood.
Lots of misspelling and grammar errors. Non-understandable.
Attitude
Students have prepared and rehearsed the topic. Show enthusiasm.
It needs a bit more of rehearsal. Show interest.
Not much rehearsal nor preparation. A bit interested in the topic.
Students aren't prepared to present. Boring.
Time limit & length
Accurate timing and suitable slide number (8 slides)
Right time but a bit short (5-6 slides)
4 slides. Short.
3 slides. Too short.

Com m'he sentit? Què he après?
No coneixia gairebé cap dels instruments d'avaluació que vam veure a classe però realment crec que la idea de utilitzar-ne més d'un és molt bona. D'acord amb Sanmartí, hem de trobar l'instrument d'avaluació que més s'adeqüi a la tasca que haurem d'avaluar. A més a més, la diversitat d'instruments d'avaluació permetrà que l'avaluació qualificadora sigui més equitativa i més justa. 

Comentarios

Entradas populares de este blog

Les tipologies d'avaluació

L'avaluació en una unitat didàctica

La regulació i l'autoregulació dels aprenentatges