La participació de l'alumnat en l'avaluació

Com m'agradaria que m'avaluessin? 

En una de les activitats en grup que hem fet a classe durant les sessions de l'assignatura, vam tractar la següent qüestió: «Com m'agradaria que m'avaluessin?». La professora ens va demanar la nostra opinió sobre l'avaluació. En el nostre cas, que ens estem formant per ser docents, ja sabíem per què treballàvem això però, realment no és una bona pregunta per fer als nostres alumnes abans de començar a avaluar-los únicament amb els nostres criteris?

Aquesta activitat no tan sols va servir per establir quins criteris hauríem de tenir en compte a l'hora d'avaluar, ja que hem de fer les coses com ens agradaria que ens les fessin a nosaltres, com molt bé diu el refrany, sinó que es va remarcar la importància de fer partícips els alumnes en l'avaluació. Està demostrat que l'èxit en les proves d'avaluació és major si els alumnes coneixen abans què han de fer i com se'ls avaluarà. Tot això va lligat amb la idea de la regulació i autoregulació de l'aprenentatge, atès que una de les estratègies era la comunicació dels criteris d'avaluació abans de realitzar la tasca. I encara més, les activitats es realitzen amb més possibilitats d'èxit quan els alumnes també han participat en l'elaboració dels criteris d'avaluació. 

Entre les propostes que definirien com hauria de ser l'avaluació que ens agradaria vam aportar les següents idees:
-Avaluació contínua amb feedback constant pel professorat, però també per als alumnes. 
-Avaluació de l'esforç, una actitud adequada envers el grup classe, la iniciativa, la constància, la creativitat i la capacitat de cooperació. 
-Avaluació que no sigui comparativa, sinó que ajudi de manera individual a reconèixer els errors i gestionar-los. 
-Concepció de l'error com a eina d'aprenentatge, i no com a una cosa negativa, així com també  donar l'oportunitat als alumnes d'explicar els errors i rectificar-los. Anàlisi crítica dels errors.
-Avaluació oral i escrita.
-Eliminació de les notes.
-Autoavaluació i coavaluació.
-Avaluació entesa com part de tot el procés d'aprenentatge, des que comença fins que acaba. L'avaluació també és un procés. 
-Avaluació i seguiment més personalitzat.
-Professor com a guia en el procés d'aprenentatge.
-Avaluació per competències i no per continguts acadèmics exclusivament. 
-Avaluació en què s'accepti l'opinió dels alumnes i la seva participació.
-Avaluació que no es basa en una única prova final.
-Etc.

En definitiva, tot un conjunt d'idees molt interessants que suposen un canvi de la concepció tradicional de l'avaluació per una que doni més protagonisme i participació a l'alumnat i que no es basi en una nota final que surt d'una única prova. L'avaluació forma part de tot el procés d'aprenentatge: avaluem des del primer moment. 

Comentarios

Entradas populares de este blog

Les tipologies d'avaluació

L'avaluació en una unitat didàctica

La regulació i l'autoregulació dels aprenentatges